(w trakcie tworzenia)
Pozycjonowanie
Sens funkcjonowania wielu serwisów zależy od możliwości ich łatwego odnalezienia poprzez wyszukiwarkę Google. Pozycjonowanie serwisu jest podstawową czynnością każdego, kto chce, aby jego serwis był znajdowany (czytaj: czytany).
Firma Google stosuje „tajemny” algorytm określający „siłę/pozycję” adresu www w stosunku do tzw. słowa kluczowego. Przyjmijmy, że dane słowo kluczowe np. Pasłęk ma przypisanych 1000 adresów www, a przy każdym adresie jest liczba. Im większa liczba tym wyższa pozycja w wyszukiwarce google.
Za co dostajemy punkty?
Ilość wejść na naszą stronę, ilość wejść na naszą stronę w ostatnim czasie (rok, miesiąc, tydzień), za każde wejście na naszą stron poprzez wyszukiwarkę Google (tzw. kliknięcia), zgodność strony z opisem i słowem kluczowym, adresy (linki) naszej strony umieszczone w innych serwisach (im wyżej notowany serwis z danym słowem kluczowym tym lepiej), oryginalność treści serwisu, fakt istnienia pliku z mapą strony, regularne umieszczanie stron wraz z opisem (tzw. meta opis – dawne określenie miejsca, gdzie ręcznie wpisywano w kodzie HTML słowa kluczowe i opis strony) – obecnie poprzez wtyczkę SEO.
Serwis oparty o CMS WordPress:
- W opcji Ustawienia/Czytanie nie może być zaznaczona pozycja „Widoczność dla wyszukiwarek” (rysunek przedstawia ustawienie prawidłowe)
Zgodnie z komunikatem wyszukiwarka nie musi tej opcji respektować. Opcję tę, w praktyce, zaznaczam w serwisach testowych.
2. Założenie kont i konfiguracja serwisów: Gmail, Google Analytics i Google Search
Zaletą korzystania z Google Analytics, w stosunku do wtyczek oferujących podobną funkcjonalność”, jest fakt gromadzenia sporej ilości informacji poza bazą danych naszego serwisu (oszczędzamy przestrzeń dyskową wykupioną u dostawcy hostingu oraz ułatwiamy i oszczędzamy czas przy wykonywaniu kopii serwisu).
Usługa Google Analytics wymaga wprowadzenia wygenerowanego przez nią (specjalnie dla adresu naszego serwisu) kodu w odpowiednie miejsce w naszym serwisie. Niektóre motywy mają już taką opcję w swojej konfiguracji. W innym przypadku należy zainstalować właściwą wtyczkę (np. Google Analytics by Yoast – tej samej firmy co polecane SEO). Jeśli zainstalujemy wtyczkę posiadającą dodatkowe funkcje np. pobierania danych z naszego konta Google Analytics i ich ładną prezentację (czasami lepszą i wygodniejszą) to musimy pamiętać, że generuje to dodatkowy „ruch” danych oraz zwiększa zajętość naszej bazy danych.
Usługa Google Search informuje nas o samym fakcie znajdowalności naszego serwisu przez wyszukiwarkę Google oraz pokazuje hasła (słowa kluczowe) przez jakie jest odnajdowana. Pokazuje też m.in. pozycję naszego serwisu w zależności od wpisanego słowa kluczowego. Uwaga! Jest możliwość ręcznego wczytania pliku mapy stron naszego serwisu co szybciej uaktualnia informacje w Google o zmianach (dodatkowych stronach) w naszym serwisie.
Usługa Search wymaga wpisania podanego przez nią kodu do pliku, który musi zostać umieszczony w katalogu głównym adresu serwisu.
3. Wtyczka SEO np. SEO by Yoast
Wtyczka umożliwia wpisywanie słowa kluczowego oraz dokonanie opisu strony, który zostanie wyświetlony przez wyszukiwarkę Google. Praktyczną zaletą wtyczki SEO by Yoast jest wstępna ocena „wartości/skuteczności” naszego słowa kluczowego oraz „jakości” strony dla wyszukiwarki Google (znaczniki: czerwony – źle, żółty – może być. zielony – dobrze).
Wtyczka generuje plik XML z mapą stron serwisu, który jest pobierany przez Google przez co nie musi on sam dokonywać analizy naszego serwisu. Jego aktualność w Google możemy sprawdzić w usłudze Google Search (którą wcześniej musieliśmy uruchomić). Oznacza to, że nie musimy już instalować dodatkowej wtyczki generującej ten bardzo potrzebny dla wyszukiwarki plik.
4. Czynności poprawiające pozycję serwisu:
- Wchodzenie na stronę serwisu poprzez wyszukiwarkę Google – w wyszukiwarce wpisujemy hasła, którymi chcemy być odnajdowani przez czytelników np. serwis pasłęcki, gazeta pasłęcka, pasłęk wiadomości, pasłęk. Wcześniej te hasła muszą znajdować się w wielu treściach artykułów i w ich opisach SEO oraz przede wszystkim jako słowa kluczowe (SEO). Początkowo szukany serwis będzie znajdował się na dalekich stronach wyszukiwarki Google, ale w miarę klikania zaobserwujemy jego stopniowy awans.
- Wchodzenie na stronę serwisu z komputerów o różnych adresach IP (podłączonych do innych routerów) oraz z różnych urządzeń (tablety, telefony).
- Przebywanie w serwisie dłużej niż kilka sekund. W ten sposób odróżnimy się od „robotów” przeszukujących Internet.
- Oryginalność treści serwisu tzn. fakt, że mamy takie samo słowo kluczowe jak konkurencyjny serwis, ale treść nie jest powieleniem jego treści „daje nam dodatkowe punkty”.
- Adres www naszego serwisu powinien znajdować się (jako link) w wielu innych serwisach: facebook, wikipedia, „zaprzyjaźnione serwisy”, serwisy odnoszącego się do treści naszego serwisu itp. Ciekawostką niech będzie fakt, że wielu właścicieli serwisów tworzy wiele stron (np. w serwisach darmowych, blogach…) specjalne po to aby w nich wpisywać odnośniki (linki) do swojego właściwego serwisu.
- Z faktu, że firma Google nie wyjawiła algorytmu jaki stosuje przy pozycjonowaniu stron, pojawia się w internecie wiele domysłów. Mam np. wrażenie, że strony WordPress’a mają większą siłę przebicia od wpisów i dlatego zalecam stworzenie kilku stron zawierających ważne, kluczowe wyrazy, po których chcemy być znajdowani w internecie.
5. Informacje dodatkowe
Wzrost pozycji naszego serwisu to proces rozłożony w czasie. Początkowe kilka tygodni umożliwi nam awans (danego słowa kluczowego po jakim chcemy być odnajdowani) do pierwszej dziesiątki stron wyszukiwarki Google.
Google aktualizują swoją bazę regularnie w okolicach weekendu. Proszę więc się nie zniechęcać z powodu wykonania wielu prac w poniedziałek i braku jakichkolwiek efektów do soboty.
Rejestracja naszego adresu (link) w serwisach konkurencyjnych tzn. odnajdowanych po tym samym słowie kluczowym zdecydowanie „wzmocni” naszą pozycję.
Konieczne jest „wchodzenie” do naszego serwisu z różnych adresów IP (czytaj komputerów w różnych miejscach) poprzez wyszukiwarkę Google.
Koniecznie wgraj i używaj wtyczki SEO (niektóre motywy mają gotowy moduł SEO).
W opisach (słowa kluczowe powinny być różne dla każdej ze stron) wielu swoich stron używaj swojego podstawowego słowa kluczowego np. Pasłęk, gazeta internetowa pasłęcka, pasłęk telefony itp.
6. Pytania typu „dlaczego niewidomy widzi inaczej?, czyli tylko pozornie dziwne.
Dlaczego wpisując hasło np. pasłęk pokazuje się serwis o góralach?
Ktoś najwyraźniej w jednym swoich artykułów użył słowa kluczowego „pasłęk”, bo: tak chciał, pochodzi z pasłęka, artykuł wspomina coś o jego pobycie w pasłęku, albo zrobił wykaz wszystkich polskich miast (po to aby być znajdowanym we wszystkich miastach :))
Czy można obniżyć np. złośliwie komuś ranking w Google?
Tak. Można źle ocenić jego stronę jako spamującą, posiadającą „brzydkie treści”, wczytać do niej wirusa itp.
Skąd się biorą w google dodatkowe opisy serwisu?
Jest to swoista premia od google’a za solidność i jednoznaczność (brak konkurencji w danym słowie kluczowym) serwisu.
…