(tekst w trakcie tworzenia)
Kroki tworzenia internetowego serwisu gazetowego opartego o CMS WordPress:
1. Zakup domeny (adres w rodzaju: http://gazeta_miasta_xyz.pl)
Uwaga: w serwisie obsługującym domenę należy stworzyć subdomenę: http://www.gazeta_miasta_xyz.pl. Będzie to przydatne przy pozycjonowaniu serwisu w wyszukiwarce Google (usługa: Search console) – patrz dział pozycjonowanie serwisu.
2. Zakup usługi hostingu (przestrzeń dyskowa, baza danych, ftp, php …) wraz z „obsługą” zakupionego adresu domeny
3. Instalacja i konfiguracja CMS WordPress
Uwaga: podczas instalacji należy zmienić standardowo proponowany prefix tabel w bazie danych „wp_” na inny – istotna dla bezpieczeństwa systemu. Można to zrobić również po instalacji, ale zawsze, takie rzeczy wtedy „robimy z duszą na ramieniu”.
4. Rodzaj gazety – rodzaje informacji
Wersje papierowe gazet i czasopism dzielimy na: dzienniki, tygodniki, miesięczniki, periodyki. We wszystkich był podział strony kolumnowy. Miało to za zadanie łatwiejsze czytanie oraz zwiększenie liczby artykułów na pierwszej stronie (ciąg dalszy często znajdował się dalej). Stosowany jest podział rodzaju treści na strony np. strona 1 – najważniejsze, najbardziej chwytliwe tematy; strona druga – ważne tematy; strony środkowe – dalszy ciąg informacji, kolumny poczytnych autorów itp.; przedostatnia strona – ogłoszenia i komunikaty; ostatnia strona – sport.
Wersja internetowa musi uwzględniać swoje możliwości i ograniczenia techniczne (będą ulegać ciągłym zmianom):
- monitory szerokokątne wymuszają przejście z trybu kolumnowego na wierszowy tzn. wykaz wiadomości jednego typu w układzie wiersza np. sport w wierszu a nie w kolumnie. Zastosowanie kolumny jest dopuszczalne w sytuacji gdy ilość informacji mieści się na ekranie bez konieczności jego przewijania
Przykład z Wirtualnej Polski
Układ taki wynika z faktu, że na pierwszej stronie (głównej, domowej, homepage) muszą się znaleźć wszystkie typy informacji jakie gazeta zawiera. Zaletą takiego układu jest brak konieczności „wymiany wszystkich informacji” jednocześnie (dziennie, tygodniowo …), czyli nie istnieje, jak w gazecie papierowej, takie pojęcie jak numer gazety. Na pierwszej stronie mamy działy, które zmieniają się codziennie (dział: Aktualności), ale są i działy nigdy nie dezaktualizujące się np. Przepisy kuchenne. Jedną wiadomość można przypisać do kilku kategorii (działów). Jeśli wiadomość zniknie z działu Aktualności, to nadal może być widoczna w działach: Ważne, Poczytne i w swoim „macierzystym” np. Kultura i sztuka.
Inne możliwości techniczne:
- Dodatkowe obszary szablonu (stopki, nagłówki, panele boczne) mogą wyświetlać treści zmieniające się codziennie w sposób automatyczny np. dzięki funkcji RSS (kursy walut, prognoza pogody, wiadomości ze świata, ciekawostki itp.). Nie ma konieczności „ręcznej” aktualizacji tych danych – robi za nas to inny serwis.
- Ikony będące linkami do serwisów społecznościowych
- Baza linków przydatnych czytelnikom. Świadomość, że gazeta zawiera mnóstwo innych adresów przydatnych serwisów sprawia, że czytelnikom wystarcza dodanie do zakładki przeglądarki jedynie jednego adresu zamiast np. stu.
- Wygląd stron prezentujących właściwe (pełne) teksty podlega innym „prawom” niż strona główna. W zależności od wielkości gazety albo przechodzimy od razu do właściwego tekstu lub też mamy dodatkowo możliwość przejścia do „specjalistycznego działu wiadomości” np. do działu „Kultura i sztuka”. Możemy w takiej sytuacji opracować strukturę: strona główna, strona działu (każdy dział może mieć inny wygląd i menu), strona treści.
- Strona treści powinna zawierać dodatkowe informacje zatrzymujące czytelnika w serwisie np. linki do podobnych artykułów
- Panele boczne – różne typy dla różnych rodzajów stron: panel strony głównej, panel Wiadomości, panel „Kultury i sztuki”. Osiągamy to albo poprzez wtyczkę określającą co kiedy się wyświetla lub wtyczkę umożliwiającą budowę wielu paneli bocznych (czasami taka funkcja jest częścią szablonu).
- Interakcja czytelnika z gazetą: ankiety, quizy, komentarze, opinie na „tak” lub „nie” (like’s) przywiązują czytelnika do gazety, której staje się częścią. Jego pseudonim staje się znany wśród czytelników gazety. Tworzą się grupy „wzajemnej adoracji”. Dla najaktywniejszych możliwe jest utworzenie kont w serwisie o ograniczonych prawach.
5. Wybór szablonu
Darmowy czy płatny? WordPress zawdzięcza swój sukces dzięki szybkiemu rozwojowi (czasami więcej niż dwie nowe wersje w ciągu roku). Aktualizacja systemu może wymagać (ale nie musi) aktualizacji wtyczek i szablonu. Kupując szablon w pakiecie otrzymujemy zazwyczaj również wiele dodatków, które są wymagane do funkcjonowania szablonu. Jeśli nie zostanie wykupiony support wraz z darmową aktualizacją może okazać się, że po kilku latach, konieczny będzie ponowny zakup szablonu (jego nowej wersji wymaganej do nowej wersji wordpressa).
Darmowe szablony ze strony wordpress.org są aktualizowane wraz z pojawieniem się nowej wersji systemu. Podzielę je na kilka typów: proste, złożone (mające swoje odpowiedniki płatne tzw. wersja PRO) bez ograniczeń i złożone z ograniczeniami.
Proste szablony można dostosować do swoich oczekiwań, ale wymaga to znajomości css i języka skryptowego php. Niestety, po każdej aktualizacji wordpressa konieczna może być weryfikacja wcześniej dokonanych zmian. Może się okazać to bardzo czasochłonne. Nie zawsze sprawdzi się zastosować konfiguracji z szablonem Child, ani też z wtyczką Custom CSS (nigdy takiego przypadku nie spotkałem, jest on jedynie w sferze wyobraźni).
Złożony szablon to taki, który posiada: kilka układów kolumnowych, możliwość wyświetlenia menu w różnych miejscach, możliwość tworzenia paneli bocznych, podziału obszaru stopki i nagłówka na dodatkowe sekcje, własne widgety graficznie pasujące do szablonu, rozbudowane możliwości konfiguracyjne (Theme options) – zmiana kolorów, czcionek, logo, szerokości poszczególnych paneli, tłumaczenia itd. W przypadku istnienia wersji PRO takiego szablonu, niektóre przydatne funkcje zostają wyłączone. W takiej sytuacji może być konieczne (ale możliwe i niezbyt trudne) ręczne wprowadzenie wyłączonych parametrów w kodzie css lub php.
Uwaga: w przypadku braku „idealnego szablonu” należy zastosować szablon układem najbardziej zbliżony potrzebom (layout a nie kolorystyka), a brakującą funkcjonalność uruchomić poprzez instalację wtyczek i zmiany w css (wskazane jest użycie wtyczki custom css – nawet jeśli jest taka opcja w szablonie, a nawet wtedy kiedy stosujemy konfigurację z użyciem szablonu Child).
6. Praca
W zależności od ilości i rodzaju informacji umieszczanych w serwisie może być konieczna konfiguracja techniczna zespołu redakcyjnego. Podział pierwszej strony na działy daje dodatkową możliwość kontroli aktywności poszczególnych działów redakcyjnych oraz porównania aktywności czytelników. Stosowanie „rubryk” z informacjami „o długim terminie ważności” sprawia, że zdobywamy dodatkowych czytelników.
Czytelnicy działu Aktualności – sprawdzają tylko co ważnego dzieje się w mieście. W małym mieście ciekawe wydarzenia są rzadkością i czytanie o posiedzeniach Rady Miasta wymaga dużego samozaparcia.
Czytelnicy działu „Na sygnale” – kradzieże, rozboje, wypadki itp. zdarzenia zawsze przyciągają uwagę czytelników, ale w małej miejscowości nie jest ich (na szczęście) za dużo.
Czytelnicy działu „Historia” – są stałą, wierną grupą, ale niezbyt liczną. Charakteryzują się sporą aktywnością jeżeli chodzi o tworzenie nowych treści, komentowanie artykułów, przesyłanie fotografii. Wymagają oni jednak przejrzystej organizacji swojego działu. Artykuł o „jakimś tam zdarzeniu sprzed setek lat” wymaga dużego nakładu pracy i dużej wiedzy. Autor nie umieści go w gazecie tzw. codziennej, ale bardziej w serwisie „Zabytkowy Pasłęk”
Czytelnicy działu „Nasze opinie” – preferują artykuły średniej wielkości a nawet dużej. Mają swoich ulubionych i znienawidzonych autorów. Lubią zostawiać komentarze. Dyskusja nad problematyką np. równouprawnienia kobiet może toczyć się nawet sto lat. Artykuł o tym może być wielokrotnie wznawiany (z naniesieniem małych poprawek).
Czytelnicy działu „Sprawy społeczne” – to grupy zawężające swoje zainteresowanie do wybranych tematów, ale za to z aktywnością rozłożoną na długiej przestrzeni czasu np. „budowa żłobka” może toczyć się kilka lat i być powodem powstania stu artykułów. Wystarczy więc zgromadzić kilka stałych problemów lokalnej społeczności aby dział żył cały rok.
….
cdn.