W brydża gramy parami: dwóch na dwóch. Twój partner nie jest twoim wrogiem. Każdy z was dostaje za grę tyle samo punktów. Można grać cały wieczór w tych samych parach, a można też zamieniać się partnerami. Każdy przechodzi ze swoim dorobkiem punktowym (więcej o punktach w innym temacie).
W brydża gramy talią 52 kart. Mamy cztery kolory: pik (wino), kier (czerwo), karo (dzwonek), trefl (żołądź) – w nawiasach nazwy kolorów z innych gier karcianych. Kolory wymieniłem wg. starszeństwa. Ma to znaczenie w trakcie licytacji oraz przy liczeniu punktów.
W brydżu są dwie fazy gry: licytacja i rozgrywka.
Karty na stół ! Partnerzy siedzą naprzeciw siebie, czyli każdy gracz po lewej i prawej stronie ma przeciwnika. Każdy losuje jedną kartę. Ten kto ma kartę najwyższą tasuje talię i rozdaje każdemu po … 13 kart (52 karty / 4 graczy = 13 kart/gracza).
Kiedy dostaniesz swoje 13 kart ułóż je w ręku tak aby nikt ich nie widział. Najlepiej aby twoje karty układały się w wachlarz kolorami na przemian czarne i czerwone jak na zdjęciu obok. Teraz możesz zacząć liczyć punkty: As – 4 pkt., Król – 3 pkt., Dama – 2 pkt., Walet – 1 pkt.
Zadanie 1: masz figury: 2 Asy, 3 Króle, Damę i Waleta. Ile masz punktów ? (odpowiedź na dole strony).
Celem licytacji jest ustalenie kontraktu (ile lew „obiecujemy zgarnąć” ze stołu, lewa – wziątka czyli 4 karty zabrane ze stołu). Pierwszy gracz może powiedzieć: „pas” (tzn. nic), jeden (trefl, karo, kier, pik, bez atu – od najniższej do najwyższej), dwa,trzy cztery,pięć,sześć,siedem i kolor który chce grać (tak jak przy opisie jeden). Odzywka oznacza wzięcie tyle lew ile gracz zapowiedział + sześć:
jeden – oznacza 1+6=7 czyli siedem lew (przeciwnicy mogą wziąć 6 lew)
dwa – oznacza 2+6=8 (przeciwnicy mogą wziąć 5 lew)
trzy – oznacza 3+6=9 (przeciwnicy mogą wziąć 4 lew)
cztery – oznacza 4+6=10 (przeciwnicy mogą wziąć 3 lew)
pięć – oznacza 5+6=11 (przeciwnicy mogą wziąć 2 lew)
sześć – oznacza 6+6=12 (przeciwnicy mogą wziąć 1 lew)
siedem – oznacza 7+6=13 czyli wszystkie 13 lew (przeciwnicy nie mogą wziąć ani jednej lewy).
Uwaga: nie można zalicytować mniej niż było już zalicytowane. Partner powiedział 5 karo to ty nie możesz powiedzieć po nim 4 karo ! Jeśli przeciwnicy powiedzieli 4 pik to nie można zalicytować 4 kier. Dlaczego ? Bo kiery są kolorem niższym od pików.
Jeśli pierwszy gracz a po nim (zgodnie z ruchem wskazówek zegara) pozostali trzej powiedzą „pas” to licytacja jest zakończona. Wszyscy powiedzieli „pas” więc nie będzie rozgrywki. Każdy dostaje 0 pkt. (są inne zapisy). Kolejny gracz bierze talię: tasuje, rozdaje i zaczyna licytację.
A co jeśli przeciwnicy mówią pas ? Czy to oznacza, że lepiej wyżej nie licytować ? Za niektóre kontrakty dostajemy premię ! Oto kontrakty, za których wylicytowanie i ugranie dostajemy premię:
3BA, 4 Kier, 4 Pik, 5 Trefl, 5 Karo – dodatkowo np. 50 pkt.
6 Trefl, 6 Karo, 6 Kier, 6 Pik, BA – taki kontrakt nosi nazwę „szlemik” – dodatkowo np. 300 pkt.
7 Trefl, 7 Karo, 7 Kier, 7 Pik, 7 BA – taki kontrakt nosi nazwę „szlem” – dodatkowo np. 500 pkt
Uwaga: sposób gry zależy od rodzaju punktacji (jest ich kilka). Czasami warto zaryzykować kontrakt z dodatkową premię, a czasami ryzyko jest zbyt duże.
Licytacja zostaje zakończona poprzez nie zgłoszenie podwyższenia kontraktu przez trzech graczy (jeden po drugim) słowem: „pas” (jak na rysunku obok).
Uwaga: graczy oznacza się kierunkami świata.: jedna para to północ-południe (N-S) a druga to wschód-zachód (E-W). Najwyższy kontrakt zgłosił „W”, a po nim padło trzy raz „pas”.
Faza druga: rozgrywka.
„Najważniejszym” zawodnikiem jest rozgrywający – to ten, który jako pierwszy zgłosił dany kolor, a jego para wygrała licytację. Kto jest rozgrywającym z licytacji na rysunku 1 ? Kontrakt jaki ma grać para E-W to 3 Pik, ale tym który zgłosił kolor Pik jako pierwszy jest zawodnik W. Odpowiedź: rozgrywającym w tym rozdaniu będzie zawodnik W.
Opis rysunku nr 2. Ty jesteś zawodnikiem „S” (to ten na dole rysunku). Tylko ty widzisz swoje karty ! Twój partner (partnerka) to ten u góry rysunku. Po lewej stronie masz przeciwnika W, który będzie rozgrywał kontrakt 3 Pik. Po prawej stronie masz przeciwnika E, który będzie „dziadkiem”. Na kolejnym rysunku zobaczysz znaczenie określenia „dziadek”. Teraz ważne jest to kto zaczyna tzn. kto jako pierwszy kładzie pierwszą kartę na stół. Uwaga: jako pierwszy kartę na stół kładzie („wistuje”) gracz będący po lewej stronie gracza rozgrywającego. Na rysunku jest to zawodnik oznaczony czerwoną strzałką, czyli twój partner N.
Opis rysunku nr 3. Twój partner N zawistował kartą 10 trefl. Zawodnik E wykłada teraz swoje karty (tak, wszyscy je widzą !) – to jest właśnie „dziadek”. O tym jak kartę dokłada „dziadek” decyduje rozgrywający. Do końca tego rozdania rozgrywający sam będzie dokładał karty „dziadka”. Karty dokładamy po kolei zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Kiedy każdy zawodnik położy swoją kartę to ten, który dołożył kartę najwyższą zabiera „lewę”. Jeśli kartą zabierającą jest karta od „dziadka” to rozgrywający zaczyna kładąc pierwszą kartę właśnie ze stołu czyli od dziadka. Przypominam: jeśli mamy kartę w kolorze takim jaka jest położona na stole jako pierwsza to mamy obowiązek położyć kartę właśnie w tym kolorze. Jeśli takiego koloru już nie mamy to możemy dołożyć dowolną kartę, ale tylko karta w kolorze wylicytowanym (tutaj Pik tzw. atu) może być „starsza” od kart pozostałych.
Tak rozgrywamy 13 kart czyli 13 lew. Po zakończeniu rozgrywki liczymy: ile lew wzięliśmy my a ile przeciwnicy. Jeśli przeciwnicy ugrali wylicytowany kontrakt (lub więcej) to oni dostają punkty, a jeśli nie to dostają punkty ujemne lub my dostajemy punkty dodatnie (w zależności od ustalonego przed grą sposobu liczenia punktów). Uwaga: punkty liczy tylko jeden zawodnik (chyba, że mamy sędziego), czyli nie musisz uczyć się liczenia punktów, chociaż może to być przydatne.
Teraz umiesz grać w brydża ! Może słabo ale pierwszy krok był najtrudniejszy. Potrzebujesz praktyki. W trakcie grania wyjaśni się wiele wątpliwości i zrodzą się nowe pytania, na które znajdziesz odpowiedzi na innych stronach serwisu.
Odpowiedź do zadania 1: 20 pkt.